TIDLIGERE SÆRUDSTILLINGER PÅ TIDENS SAMLING
TIDLIGERE SÆRUDSTILLINGER PÅ TIDENS SAMLING


UNG I 70'ERNE
Fra d. 7. februar 2022 til d. 15. december 2022 kunne man opleve særudstillingen UNG I 70’ERNE på Tidens Samling.
Museet Tidens Samlings særudstilling ‘Ung i 70’erne’ er en erindringsudstilling om et skelsættende årti med mange forskelligartede strømninger. Begreber som protestbevægelse, fællesskab og frisind blev en del af ‘Det brune årti’, der brød med tidligere tiders traditioner og fik omfattende indflydelse på fremtidens Danmark – såvel politisk som indenfor mode og boligindretning.
PROTESTBEVÆGELSE, KVINDEFRIGØRELSE & ANTIMODE
70’erne var en brydningstid præget af aktivisme og et ønske om at forandre verden. Både i offentligheden som indenfor det private hjem bølgede diskussionerne frem og tilbage mellem den unge og ældre generation. Kvindebevægelsens kamp for ligestilling skabte en ny bevidsthed og blev en fremtrædende del af årtiets kulturrevolution.
De mange nye tendenser i tiden var med til at forme årtiets familiemønstre. Ungdommen eksperimenterede med alternative bolig- og samlivsformer baseret på ligeværd og frihed som kontrast til det ‘pæne og trivielle’ familieliv. Størstedelen af danskerne levede dog fortsat i lovformelige ægteskaber som kernefamilier.
Også indenfor moden skete der store forandringer i årtiet. De unge udtrykte deres politiske holdninger igennem moden, gik i nærmest hvad som helst hvor som helst og skabte en helt ny livsstil, antimoden, med fokus på nye værdier.
‘Ung i 70’erne’ stiller skarpt på kontrasternes årti, hvor ungdommen gjorde op med samfundets normer, søgte væk fra det pæne og polerede henimod det alternative, naturlige og hjemmegjorte.
I særudstillingen kan gæsterne opleve årtiets trends og tendenser igennem alverdens farverige, unikke og hjemmegjorte effekter og beklædning. Kom helt tæt på og mærk stemningen i teenagerens ungdomsværelse, det pæne hjem med den nyetablerede kernefamilie og det alternative kollektiv.
Særudstillingen er skabt i samarbejde mellem Ove Dahl – historiker, forfatter og leder for Dansk Center for Reminiscen og Cæcilie Ning Hage – museumsdirektør for Tidens Samling.














KLÆDT PÅ TIL ALLE TIDERS SELSKAB
Fra d. 10. februar 2020 til d. 15. december 2021 kunne man opleve særudstillingen ‘Klædt på til alle tiders på Tidens Samling.
‘Klædt på til alle tiders selskab’ gav et indblik i selskabslivets mode fra starten af det 20. århundrede og frem til i dag. Sammen med et udpluk af et helt århundredes dansk selskabsmode blev Lasse Spangenbergs unikke og eventyrlige kreationer præsenteret.
Den fynske designer og kostumier Lasse Spangenberg forstår til fulde at udtrykke skønhed i form af selskabs- og bryllupskjoler, og har udtalt: ”En kjole skal fremhæve den enkelte kvindes unikke skønhed. Den skal ikke blot være flot”. Hans navn er i over halvandet årti blevet kædet sammen med højeste kvalitet, og han har designet kjoler til blandt det danske kongehus. Igennem sin karriere har Spangenberg ladet sig inspirere af tidligere tiders sirlige skrædderkunst og elegance. Han er en kraftfuld ”stemme” i den danske selskabsmodes nutid og fremtid.
Tidens Samling råder over Nordens største private samling fra det 20. århundrede, der bl.a. rummer hundredvis af smukke, ekstravagante, stilfulde selskabskjoler og herrernes stiveste puds, der fortjener at blive vist frem. Modeskaber Lasse Spangenberg og museumsdirektør Cæcilie Ning Hage havde – med sans for elegance, mode og historiske tendenser – nøje udvalgt det mest interessante og tidstypiske selskabstøj til denne særudstilling.
Den danske selskabsmode har forandret sig markant igennem det forrige århundrede. I særudstillingen kunne museets gæster gå igennem tidernes selskabsliv og opleve udviklingen fra de brølende 20’eres charlestonfester til 30’erne- og 40’ernes elegance og 60’ernes farverige cocktailparties. Særudstillingen viste, hvordan mode og selskabstøj udvikler sig og afspejler tidligere tiders tendenser og binder fortid og nutid sammen.
Tidens Samlings særudstilling ‘Klædt på til alle tiders selskab’ blev skabt i samarbejde med modeskaber Lasse Spangenberg og var støttet af Manufakturhandlerforeningen i Kjøbenhavns Almene Fond og A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.






















UNG I 60'ERNE
Fra d. 4. februar til d. 14. december 2019 kunne man opleve særudstillingen ‘Ung i 60’erne’ på Tidens Samling.
‘Ung i 60’erne’ satte fokus på et markant årti, der på mange måder forandrede Danmark – med ungdommen som en vigtig drivkraft. 1960’erne var en tid, hvor ungdommen fik øjnene op for de muligheder, der lå foran dem. Der blev sat spørgsmålstegn ved autoriteter og gjort ungdomsoprør. Årtiet var samtidig en periode med mange samfundsforandringer indenfor familie, boligform, uddannelse og politik.
Særudstillingen bød op til dans igennem et årti, hvor ungdommen trådte i karakter og dannede nye trends indenfor mode og musik – uafhængigt af forældregenerationen.
“Sidste år markerede 50-året for ungdomsoprøret i 1968. I år vil vi på Tidens Samling gerne sætte bredt fokus på noget af det, der optog ungdommen i hele årtiet – mode, musik, uddannelse og fritid”, fortalte museumsdirektør Cæcilie Ning Hage.
I ‘Ung i 60’erne’ kunne gæsterne opleve værelser, tableauer og alverdens originale, tidstypiske effekter. Her kom man helt tæt på både pige- og drengeværelset, eller mærkede blomsterbørnenes afslappede stemning hos hippierne. Udstillingen gik tæt på et årti, hvor de unge skabte deres helt egen identitet gennem attitude, musikkultur og mode.
“Vi har ønsket at skabe en udstilling, hvor man kan drømme sig tilbage eller stifte bekendtskab med et meget nuanceret og kulturrigt årti. Vi håber, at vi med ‘Ung i 60’erne’ bringer gæsternes egne minder frem fra ‘de svingende tressere’. Med tidens retrobølge vil også mange unge kunne genkende dele af udstillingen, og få øje på, at årtiet på mange måder kan sammenlignes med i dag“, forklarede Cæcilie Ning Hage.
60’ernes pigtrådsrock, beat-musik og fankultur, og den forskelligartede og fantastiske ungdomsmode, vidnede om de unges egenrådige holdning til påklædning og udtryk. Slacks, Op Art, rullekraver og nederdele i mini, midi og maxi var blandt mange af ungdommens trends, der kunne opleves på Tidens Samling i 2019.
Tidens Samlings særudstilling ‘Ung i 60’erne’ er skabt i samarbejde med historiker Ove Dahl og støttet af Ingeniør N. M. Knudsens Fond.


















ALLE TIDERS SAMLING
Fra d. 5. februar 2017 til d. 5. december 2018 kunne man opleve Tidens Samlings sær- og jubilæumsudstilling ‘Alle Tiders Samlings – det 20. århundredes gemmer fra lageret’.
Tidens Samlings store lager gemmer på svundne skatte og finurlige effekter fra det 20. århundrede, der i tidens løb er blevet glemt af andre, men gemt her. Nu kan du få et indblik i Tidens Samlings gemmer. Særudstillingslokalet er forvandlet til en lagerhal fyldt med genstande fra det 20. århundrede. Særudstillingen ’Alle Tiders Samling’ er et overflødighedshorn af klæder, design og brugsgenstande fra danskernes dagligdag, og giver et indblik i vores fælles fortid.
Tidens Samling råder over Nordens største private samling af beklædning og effekter fra det 20. århundrede. Samlingen bliver opmagasineret og kategoriseret på et stort lager, så alt er parat til at blive fundet frem til nye udstillinger og spændende tv- og filmproduktioner.
Museets særudstilling ’Alle Tiders Samling’ giver et indblik i lagerets gemmer og den livlige stemning, der findes der. Her kan man komme helt tæt på de mange skønne effekter og f.eks. se hvordan hattemoden har ændret form, den teknologiske udvikling har taget fart og lede efter barndommens for længst forsvundne, men aldrig glemte legetøj.
’Alle Tiders Samling’ rummer alt, hvad man kan tænke sig af hverdagsting fra det 20. århundrede. Fra pudsige redskaber og dagligdagens hverdagstøj til velkendte klassikere og håndsyede festrober – en fantastisk samling af det brugte og slidte samt det endnu ubrugte og stadigt skinnende.
Særudstillingen er skabt i samarbejde med kuratorer og udstillingsdesignerne Helle Borby og Keith Bassford fra Graphic Workshop.
Tidens Samlings særudstilling ‘Alle Tiders Samling’ er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
























KLÆDER SKABER BØRN
Fra den 1. februar til den 17. december 2016 kunne man på Tidens Samling opleve den nostalgiske særudstilling “Klæder Skaber Børn.”
Et tilbageblik på børns tøjkultur er en rejse blandt strutskørter, plusfour, cowboybukser, unisex, hjemmesyet tøj, arvetøj og drømmen om det fine tøj i varehuskatalogerne. En udvikling fra de små voksne i det fine søndagstøj, der skulle ses og ikke høres, til barnet i fuld bevægelighed og i centrum af familien.
I begyndelsen af det 20. århundrede var små børn alle klædt i kjoler, der var praktiske i forhold til bleskift. Der var ikke forskel på pige- og drengetøj før barnet ikke længere brugte ble og drengene fik bukser på, mens pigerne fortsatte i kjoler.
Hvis midlerne var til det, gik børn som regel i knapstøvler. Ellers var det almindeligt helt op til efter 2. verdenskrig, at børn i sommerhalvåret gik barfodede, så de ikke sled på skosålerne. Tøjet var hjemmelavet med strikkepinde eller trædesymaskine. Kun få havde råd til få tøjet lavet hos en syerske eller skrædder. Når børnene voksede ud af tøjet overgik det til mindre søskende eller andre tæt på familien.
Op i gennem 60’erne blev det skræddersyede tøj erstattet af konfektionstøjet, og det blev i stedet vigtigt, hvilket mærke, der stod i kraven. I firserne kravlede mærkerne sågar udenpå stangtøjet i form af små krokodiller og Nikes genkendelige logo, som modreaktion på 70’ernes unisex-børnetøj i fløjl, mælkedrengestribet denim og hønsestrik.
Særudstillingen er skabt i samarbejde med kuratorer og udstillingsdesignerne Helle Borby og Keith Bassford fra Graphic Workshop.














N FOR NIMBUS OG NILFISK
Fra d. 2. februar til d. 17. december 2015 kunne man på Tidens Samling opleve særudstillingen “Dansk Design ABC: N for Nimbus og Nilfisk”.
Et indblik i den industrielle verdens indflydelse på danskernes hverdagsliv og historie med Nimbus & Nilfisk i en spændende udstilling. Udstillingen gennemgår den fantastiske historie, finurlige anekdoter og oplysninger om de mange forskellige modeller og teknikske detaljer
Dansk industri i verdensklasse
De besøgende får et godt indblik i udviklingen hos en mastodont inden for dansk industriel design, og den indflydelse Fisker og Nilsens konstruktioner og nyskabende ideer har haft på danskernes hverdag.
Peder Andersen Fisker og Marius Nielsen grundlagde i 1906 Fisker og Nielsen, som producerede elektromotorer, men begyndte snart at lave den nu verdenskendte Nilfisk støvsuger og senere hen begyndte produktionen af den folkekære “Nimbusmotorcykel.”
Særudstillingen sætter fokus på historien bag Fisker & Nielsen fra start til slut. De besøgende kan i den omfangsrige særudstilling opleve designklassikere helt fra den første patenterede Nilfisk i 1910 til den første Nimbus motorcykel i 1919 og frem til 1959, hvor Nimbus-produktionen officielt blev indstillet.
Nytænkning og innovation
Fisker & Nielsen forstod vigtigheden i at springe rammerne for, hvad der kunne lade sig gøre, og mange af deres designs var både nyskabende og revolutionerende. Op gennem det forrige århundrede vakte Nilfisk-støvsugeren opsigt helt ind i internationale kredse.
Nilfisk-støvsugeren var en af de første elektriske europæisk producerede støvsugere. Fisker & Nielsen var innovative i såvel design som konstruktion. De første Nilfisk støvsugere var forsynet med en motor, der kunne køre på både jævn- og vekselstrøm. Dette gjorde salgsarbejdet lettere, da man kun skulle reklamere for én slags støvsuger.
Igennem årene blev der produceret forskelligt tilbehør i form af mundstykker. Disse kunne påmonteres støvsugeren og anvendes til hårtørring såvel som sprøjtemaling. Således var Nimbus-motorcyklen også forud for sin tid med konstruktionsdetaljer, der vakte opsigt og senere blev standart for motorcykler overalt i verden.
Ud over et gedigent håndværk og nyskabende konstruktioner var Nilfisks store force markedsføring. P.A. Fisker forstod vigtigheden af at skabe opmærksomhed omkring sine produkter på verdensplan og benyttede sig af de mange kontakter, han havde fået igennem sit arbejdsliv. Dette gjorde, at Nilfisk blev en eftertragtet eksportvare, og halvdelen af de første Nilfisk blev solgt i udlandet. Den gode fornemmelse for markedsføring ses også tydeligt i de mange flotte reklamer der gennem tiden har været produceret for Nimbus & Nilfisk.
Tilrettelæggelse af udstillingen
Tidens Samlings særudstilling Dansk Design ABC – N for Nimbus & Nilfisk er resultatet af et større samarbejde. Genstandene er især udlånt af Nilfisk-Advance Danmark A/S/NKT udstillingscenter i Brøndby, Danmarks Nimbus Touring museum i Horsens, Per Alleslev, indehaver af Danmarks største private samling af Nimbus og Nilfisk effekter, samt andre privatsamlere.
Særudstillingen er skabt i samarbejde med kuratorer og udstillingsdesignerne Helle Borby og Keith Bassford fra Graphic Workshop.


















KVINDELIV GENNEM 100 ÅR
Tidens Samling fejrede fra d. 11. maj til d. 17. oktober 2015 100-året for kvinders valgret med særudstillingen Kvindeliv gennem 100 år.
I de tidstypiske hands-on stuer fra 1900’erne til 1980’erne er kvindeliv i fokus.
‘‘Mændene vil helt anderledes end nu lære at opfatte Kvinderne som ligestillede Væsner fra det Øjeblik, da Kvinden paa Valgdagen kan lægge sit Lod i Vægtskaalen, sin Stemmeseddel i Valgurnen lige saa godt som Manden, og de fælles Interessers Omraade vil blive meget udvidet, naar Hustruen saa godt som Manden følger det aandelige Livs Foreteelser med den forstaaelse, som Retten til at øve Indflydelse giver.’’
Elna Munch, kvindesagsforkæmper 1913
Selvom kvinderne fik valgret i 1915, var der stadig meget at kæmpe for i 1970. Det gjorde rødstrømpebevægelsen noget ved:
”Dengang sagde mange, at kvindegrupper var den rene apartheid. Og ja sådan kunne det se ud. Men hvad var realiteterne bagved: der var ikke ligeløn for lige arbejde, chefen var en mand, uanset om kvinder havde en lang uddannelse og en ansvarsfuld stilling, så havde hun stadig ansvaret for hjem og børn, og kvindeandelen i folketing og kommunalbestyrelser afspejlede ikke vælgersammensætningen. Det var totalt uretfærdigt syntes vi rødstrømper.”
Ninon Schloss, citat fra særudstillingens åbningstale
På særudstillingen Kvindeliv gennem 100 år bugner det i 1970’er stuen med bannere, ballonbryster og demonstration for fri abort. Tag på en rejse gennem alle stuerne og se, hvilke effekter og historiske begivenheder, der har ændret kvinders vilkår i Danmark.
















GAL ELLER GENIAL
Fra d. 2. februar til d. 18. oktober 2014 kunne man opleve særudstillingen ‘Gal eller Genial – på kant med Jim Lyngvilds univers’ på Tidens Samling.
Tidens Samling har i samarbejde med Jim Lyngvild skabt en oplevelsesudstilling af fastfrosset fortid
Jim Lyngvild er generelt utraditionel, når det kommer til kunstneriske udfoldelser og det at finde inspiration. Idéen til denne udstilling fik han under et andet projekt, hvor han tog kontakt til Tidens Samlings museumsdirektør Cæcilie Ning Hage for at låne nogle flotte, gamle kjoler. Ved mødet med Tidens Samling og det store lager var Jim Lyngvild solgt.
Alle de gamle effekter, de mange sko og det flotte tøj var et slaraffenland for en mand, der er draget af fortidens smukke detaljer. Han vidste med det samme, at han og Cæcilie en dag måtte skabe noget sammen med hendes gemmer og hans fotografier. Det blev starten på særudstillingen Gal eller Genial – på kant med Jim Lyngvilds univers, hvor man som gæst får et indblik i en kunsters inspirationsverden. Jim Lyngvild, der blandt sine mange titler også er fotograf, har taget billederne til udstillingen og nøje udvalgt effekter fra Tidens Samlings lager til at akkompagnere dem. Tilsammen skaber effekterne og billederne små stemningsoplevelser fra fortiden.
Kunstnerens inspirationsverden
Jim Lyngvilds inspiration kommer fra de små ting omkring os, som ikke falder i øjnene på de fleste. Det er primært ting og steder af ældre dato, der fanger hans opmærksomhed, da de for Jim Lyngvild har mere sjæl end det, der skabes nu. Når Jim Lyngvild står foran noget, der er i forfald, kan han mærke, at det gemmer på nogle spændende og smukke historier, der venter på at blive fortalt. Historier han gerne vil invitere andre til at se.
Bag om billederne
Jim Lyngvild har taget billederne til udstillingen i Den Fynske Landsby og på en gammel privat herregård på Fyn, hvor to længer har stået urørt hen i over 50 år. Et enkelt af billederne er taget i hans eget hjem: vikingeborgen Ravnsborg nær Korinth på Sydvestfyn. Modellerne har Jim Lyngvild fundet på Facebook, da han ville have fat i kvinder, mænd, og børn, der ikke poserer, som professionelle modeller gør. Publikum skal have oplevelsen af at være vidne til naturlige dagligdagsscener krydret med mystik.
Bag om opsætningen
Opsætningen af særudstillingen er til dels inspireret af en lejlighed i Paris, der har stået urørt hen fra 1942 til 2010. I 1942 flygtede Madame de Florian, en kendt fransk skuespillerinde, til det sydlige Frankrig under Anden Verdenskrig, og hun vendte aldrig tilbage. Lejligheden forblev urørt frem til 2010, hvor Madame de Florian døde som 91 årig. I alle de 68 år beholdte hun lejligheden og betalte husleje, i tilfælde af at hun ville vende tilbage en dag, men det nåede hun aldrig. Det syn, der mødte en auktionsleder i 2010, da han fik adgang lejligheden, var uvirkeligt. Lejligheden var som en tidskapsel midt i Paris.
Den fængslende skønhed og mystik har inspireret opsætningen af særudstillingen med de gamle effekter fra Tidens Samling lager.
En rejse fra idé til færdig udstilling
Jim Lyngvild er en alsidig kunster og et menneske med sine meningers mod. Han arbejder i et stort kreativt kaos, hvor idéerne vælter frem. Således har Gal eller Genial været i konstant udvikling fra idé til færdig udstilling. På Tidens Samling kan man fra den 2. februar til den 18. oktober se det endelige resultat, der er blevet til gennem et tæt samarbejde mellem Jim Lyngvild, Tidens Samlings museumsdirektør, Cæcilie Ning Hage, og udstillingsdesigner Helle Borby.


































ALLE TIDERS JUL ♥ BORDDÆKNING
Fra d. 10. november til 18. december 2014 kunne man komme i særlig julestemning på Tidens Samling med særudstillingen Alle Tiders Jul ♥ Borddækning.
Der holdes jul på hele museet
I julen 2014 byder Tidens Samling indenfor til en julepyntet udgave af museet, hvor nostalgi og minderne om barndommens jul kan indfries. Kom i julestemning med særudstillingen “Alle Tiders Jul ♥ Borddækning,” hvor der er fundet nostalgi og julepynt frem fra gemmerne.
Forskellige spændende butikker fra byen, med hver deres karakteristiske stiludtryk, er inviteret til at vise, hvordan de foretrækker deres julebord dækket. Bl.a. butiksindehaver Suzanne Varmings julebord, hvor hun har valgt og sammensat dansk og fransk antik på en nyskabende og unik måde. DRs skattejægere Margit og Jesper fra Antik Damgaard-Lauritsen giver også deres bud på et inspirerende og indbydende julebord. Den gamle købmandsgård Krambodens version er også at finde, mens Tidens Samling naturligvis selv har dækket et par klassiske borde fra det 20. århundrede. Det nutidige og moderne julebord står butikken Inspiration for at dække.
I den stemningsfyldte særudstilling kan gæsterne selv få inspiration til højtidens borddækning. Det hele er rammet ind i granguirlander, kravlenisser og glaskugler.
I udstillingen er tableauer over datidens velkendte forsider, der prydede ugens farverige magasiner som Alt for Damerne, Hjemmet og Familie Journalen med tegninger af blandt andre Kurt Ard. De mange fine julehæfter til de lange hyggelige vinteraftner er der også.


















DAELLS VAREHUS
Fra d. 28. januar – 19. december 2013 kunne man på Tidens Samling opleve den populære særudstilling ‘Daells Varehus – netop som det så ud i Kataloget 1910-1985’.
Tidens Samling danner endnu engang rammerne om en spændende fortælling om dansk kulturhistorie. Denne særudstilling har fokus på postordrekatalogerne, der også er blevet kaldt ”Danmarks vigtigste kulturhistoriske tidsskrift.” Museet indbyder hermed til et stykke kultur fra den nære fortid, hvor minder kan genopfriskes, og historien om Daells Varehus kan genfortælles gennem katalogernes fascinerende verden.
På særudstillingen kan man se både udsnit af katalogerne og varerne derfra. Derudover kan man få et fornøjeligt og lærerigt indblik i, hvordan moden og boligindretningen har ændret sig op gennem tiden. Her kan man opleve, hvordan katalogernes udseende og indhold forandrede sig gennem både de gode tider og de kriser, som Danmark stod overfor i løbet af de mange år, katalogerne blev sendt ud til varehusets kunder.
Det bugner med sjove ting og sager, der vækker nostalgi og minder hos det voksne publikum, mens børnene og de unge kan lære nyt om tidligere generationers liv. Daells Varehus bliver atter bragt til live gennem katalogerne og deres varer, og publikum kommer helt tæt på historien på Tidens Samling.
Alle katalogerne kan ses på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside: Daells Varehus Kataloger.
Udstillingsdesignere
Særudstillingen er skabt af udstillingsdesignerne Borby & Bassford v/Graphic Workshop i samarbejde med museumsdirektør Cæcilie Ning Hage. Tidens Samling har gennem 20 år gjort brug af Helle Borby og Keith Bassfords ekspertise, bl.a. i forbindelse med etablering og senere nyindretning af den permanente udstilling samt ved udvikling og opsætning af en lang række særudstillinger.






































M FOR MUSSELMALET
Fra d. 14. maj til d. 20. december 2012 kunne man opleve særudstillingen ‘Dansk Design ABC: M for Musselmalet’ på Tidens Samling.
Tidens Samlings særudstilling om porcelænet, der med sin særlige DNA repræsenterer hele Danmarks evigt unge nationalstel. Musselmalet porcelæn har gennem tiden prydet mange borde rundt om i det ganske land. Hvem kan ikke nikke genkendende til stellet fra festmiddagen ved konfirmationen eller sølvbrylluppet på hotellet, i forsamlingshuset eller på kroen?
Midt i særudstillingen er der dækket op til selskab i form af to langborde med musselmalet stel, sølvbestik og fine glas. Royal Copenhagen har dekoreret et fuldt opdækket bord “mix & match” med nutidens hotteste inden for musselmalet, bl.a. Mega Mussel og Elements.
I udstillingen er der også mulighed for at læse om brugen af og historien bag musselmalet porcelæn. I montre er der udstillet forskelligt musselmalet porcelæn, der viser stellets udvikling gennem tiden.
Royal Copenhagen og Tidens Samling arrangerer i samarbejde to events i tilknytning til særudstillingen i form af arbejdende værksted med de velkendte porcelænsdamer, også kendt som “plattedamerne.”
Museet på Koldinghus, Sydvestsjællands Museum og Danmarks Designmuseum samt en række private samlere har også i stor grad bidraget til særudstillingen med udlån af diverse effekter. Særudstillingen blev skabt af udstillingskuratorer Helle Borby og Keith Bassford v/Graphic Workshop i samarbejde med museumsdirektør Cæcilie Ning Hage.
Særudstillingen var én i rækken af Tidens Samlings serie om dansk design i det 20. århundrede. I udstillings-serien ”Dansk design ABC” har museet fx tidligere vist H for Haute Couture, I for Industrielt Design og K for Kähler Keramik. Nu er museet så nået til M for Musselmalet Porcelæn.
Særudstillingen støttedes af A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal.
Der var god og munter stemning ved åbningen den 12. maj da Mathilde Bondo – musiker og sangerinde fra duoen Lasse & Mathilde – holdt åbningstalen og fortalte om porcelæn der går i arv og om at være 4. generations samler af det musselmalede porcelæn. Efterfølgende havde gæsterne fornøjelsen af skuespillerinde Susanne Saysettes fremføring af H.C. Andersens “Tepotten.”


























MAD ABOUT FASHION
Fra d. 10. oktober 2011 til d. 21. april 2012 kunne man på Tidens Samling opleve særudstilling ‘Mad About Fashion’ om reklamer, cocktailparties og trends omrking 1960.
Særudstillingen var inspireret af den amerikanske tv-serie Mad Men, der kaldtes den nye generations Matador. Særudstillingen illustrerede tiden omkring 1960, hvor mænd gik i knitrende nystrøgede skjorter, smalle slips og kunne chikanere deres sekretærer efter forgodtbefindende. Kvinderne blev kaldt piger og gik i ærmeløse Jackie Kennedy-kjoler og høje stilethæle.
Danmark var – ligesom resten af Europa – inspireret af den amerikanske forbrugerkultur og livsstil. Inspirationen kom også fra Hollywood med glamour og filmstjerner.
Man fik indblik i en opgangstid, hvor reklamer fik magt, og hvor det ikke var politisk ukorrekt at ryge, drikke og ose af sex. Særudstillingen viser et udsnit af tidens trends og mode, der her dannede rammen om ét stort cocktailparty.
Fra mangel til overflod
Krigsårenes smalhans blev afløst af stigende velstand. Fra 1958 og op gennem 60’erne oplevede Danmark en markant økonomisk vækst. Arbejdsløsheden var lav, hvilket gav kvinderne mulighed for at komme ud på arbejdsmarkedet. Dermed blev det nemmere at få råd til materielle goder, dyr mode og designmøbler.
Charterturismen slog igennem og det blev almindeligt at eje sit eget hus og have bil. Det var også i dette årti, at fjernsynet og forskellige hjælpemidler til hjemmet blev hvermandseje.
Alt i alt var 1960’erne et årti med optimisme og en tro på fremtiden.






















L FOR LEGETØJ - LEG GODT
Fra d. 28. marts til d. 17. september 2011 kunne man opleve dansk legetøjsdesign gennem 75 år i Tidens Samlings særudstilling LEg GOdt.
Dansk Design ABC: L for Legetøj
Lego – Tekno – Kay Bojesen – Bilofix – Connector. Tidens Samling har fornøjelsen af at udstille velkendte legetøjsklassikere fra LEGO, Tekno og Kay Bojesen. Se LEGOs enestående historie om de fantastiske små plastikklodsers udvikling igennem 50 år.
Følg legetøjets historiske udvikling og se sjove gamle arkivfotos og filmklip, der giver et godt billede af tiden. Oplev genkendelsens glæde fra da far var dreng.
Når en udstilling handler om legetøj, skal der selvfølgelig være plads til at lege. Derfor er der også mulighed for at de besøgende kan bygge og lege, skabe gode oplevelser og dialoger på tværs generationer.
Udstillingen er skabt i fællesskab med kurator og grafiker Lars Lauge samt legetøjssamler Bent Fuglestad, tidligere direktør for det nu lukkede Danmarks Legetøjsmuseum.










SOVEKAMMERETS GEMMER
Fra d. 26. april til d. 18. september 2010 kunne man opleve særudstillingen ‘Sovekammerets gemmer’ med lingeri, linned og pikanterier.
Soveværelser fra 1900-1960. Tidens Samling vover at træde ind i hjemmets allerhelligste rum – sovekammeret. Døren åbnes på klem til sovekammeret, og publikum får lov at kigge med.
Ægtesengens hotspot
I starten af 1920’erne lægges stilen for hjemmets indretning. Fruerne fra det bedre borgerskab bruger sovekammeret til at skabe deres private univers med ægteparrets tøj, smykker, dufte og linned. Forbilledet er de film, som Hollywood producerer, hvor helten og heltinden tager publikummet med ind i ægtesengens hotspot. På udstillingen ”Sovekammerets gemmer – lingeri, linned og pikanterier” følges fire kvindeskæbner i en familie, der med forbillede i hver sin generation indtog sovekammeret. De besøgende skal ikke gætte sig til, hvad der gemte sig i skabe og skuffer – de står nemlig pivåbne. Og vi kan godt røbe, at der også gemmer sig en mand!
Sminkebord med smykker og smukke flakoner
Det var helt almindeligt at anskaffe sig et sæt af møbler, der passede sammen. Det bestod af en dobbeltseng med sengeborde, et klædeskab og ikke mindst fruens stolthed: sminkebordet med polstret taburet.
På udstillingen ses sminkeborde, som blev kvindens private sted for personlig pleje og skønhed. Det klassiske toiletsæt med spejl, hårbørste og tøjbørste i pletsølv pryder bordet side om side med farverige flakoner, hårpynt og smykker.
Lingeri og pikanterier
Et flot udvalg af smukke hofteholdere, gennemsigtige chemiser og farverige negligeer præger også en del af udstillingen. De besøgende får et lille indblik i det mere vovede, pyntede og udfordrende, som tog sin inspiration fra det elegante, franske udvalg af hjemmedragter og udstyr til kvinder. Disse fik senere også danske navne som ole-lukøje og skovtrusser. Kom tæt på ægtesengen. Kig i sminkebordets skuffer. Åben for klædeskabets gemmer.
Hjemmets private rum
Soveværelset tilhørte gennem årtier et af familiens lukkede rum. Det var kun stuen, kontoret og entréen, som gæsterne kunne betræde. Boligens lukkede dør skabte en vis nysgerrighed, og hvem kan ikke sige sig fri for, at det som barn var spændende at lure ind i forældrenes soveværelse, når man besøgte legekammeraterne, eller bare stå og rode i mors klædeskab eller tilsnige sig en smule duftevand fra hendes hylder.
Nu er muligheden der frem til september på Tidens Samling.


















TIDENS TØRKLÆDER
Fra d. 2. oktober 2010 til d. 6. marts 2011 kunne man på Tidens Samling opleve modens fascinerende firkanter 1940-1990.
En spændende særudstilling med tørklæder fra perioden 1940 til 1990. Disse dekorative firkanter sås i lyset af moden enten som prikken over i’et, praktisk beklædning eller hjembragt souvenir. I 1950’erne og -60’erne blev mange tørklæder hjembragt fra ferieturen som en lille souvenir med et påtrykt evigt minde fra fx Bornholm eller Mallorca.
Tørklædet er i dag blevet et tilbehør, som vi alle elsker. Vi ser for os Grace Kelly eller Jaqueline Kennedy med deres smukke ansigter indsvøbt i de mest flatterende silketørklæder fra et af de store modehuse, som Hermes, Liberty, Chanel, Beauty of Copenhagen m.m.
Ved nærmere øjekast er disse silkestykker alle små kunstværker. Fra udsøgte blomstermotiver, hesteinspirerede design med bidsler og remme til de mere abstrakte med geometriske streger, prikker og klatter.
Kvinder har gennem årtusinder dækket håret af enten religiøse, funktionelle eller skønhedsmæssige årsager. Det var almindelig kutyme at kvinder bar tørklæde på gaden, dels for at holde på frisuren eller som varmt tørklæde i marken og på fabrikken eller over vaskekedlen derhjemme. Til mange nationaldragter var tørklædet fast tilbehør og vi husker billeder af de københavnske fiskekoner med deres kæmpe tørklæder bundet under hagen.
Museets udstilling består af hundredvis af tørklæder i skønne farver, forskellige materialer, små fortællinger og anekdoter bag om tørklæderne. Det giver et sjovt og interessant historisk billede. Gæsterne kunne også se fotos af kendte personer med deres tørklæder og måden at bære dem på.
Særudstillingen blev skabt i samarbejde med kurator og udstillingsdesigner Helle Borby og Keith Bassford fra Graphic Workshop.






















K FOR KÄHLER KERAMIK
Fra d. 4. oktober 2009 til d. 5. april 2010 kunne man opleve særudstillingen Dansk Design ABC: K for Kähler keramik gennem 100 år på Tidens Samling.
Den danske keramik oplever i disse år en opblomstring. Nye eksperimenter med designs i moderne former og farver, der passer ind i de yngres smag, har banet vejen for en renæssance inden for dansk keramik. Ikke kun i Danmark sættes der pris på de farvestrålende krukker, vaser og krus. Også i udlandet kigges der langt efter den moderne danske keramik.
Vild og mærkelig
Med inspiration i nutidens trend har museet Tidens Samling i Odense valgt at sætte spot på et af danmarkshistoriens største navne inden for keramik. På udstillingen vises noget af det ypperste fra datidens keramik. Gennem robuste lervarer fra tidens berømte værksted i Næstved fortælles en familiehistorie, hvor fremsynede personligheder var i stand til at levere stor håndværkerkunst til både Paris og Hamburg. Faktisk var Kähler så trendsættende inden for sit fag, at han blev betragtet som vild og mærkelig. I 1889 deltog Kähler på verdensudstillingen i Paris og blev verdensberømt natten over. Der blev lagt mærke til de dramatiske grove nordiske former, som passede perfekt ind i den toneangivende trend for hele datidens epoke, l’art nouveau.
Et frodigt kunstnerliv
Kähler forstod vigtigheden i at springe rammerne for, hvad der kunne lade sig gøre, og det gjorde værkstedet med stort held. Fra 1888 og frem til 1960’erne blev lerets muligheder konstant udforsket sammen med nogle af Danmarks bedste kunstnere. Teknikker blev finpudset og ikke mindst var der de dygtige malerpiger, som havde stor indflydelse på værkernes sanselige udtryk. Ihærdigheden gav potte. Op gennem det forrige århundrede vakte Kähler konstant opsigt helt ind i internationale kredse. Værkstedet var rammen om et sjældent frodigt kunstnerliv, hvor dansk art nouveau keramik blev til. Tidens Samling sætter fokus på værkstedets storhedstid frem til keramikfabrikken lukkede ned i 1974.
Dansk keramik på tæt hold
Besøgende på udstillingen går gennem den fantastiske historie og finder plancher med oplysninger om teknikker og malemetoder, der blev udviklet af de mange ansatte gennem tiden på værkstedet.
Tilrettelæggelse af særudstillingen
Særudstillingen “Kähler – Keramik gennem 100 år” er resultatet af et regionalt samarbejde mellem Tidens Samling i Odense, Næstved Museum og Danmarks Keramik Museum Grimmerhus i Middelfart. Genstandene er specielt hentet fra Poul Erik Madsen Kählersamling hos Grimmerhus og fra Næstved Museum, der har Danmarks største samling af Kähler værker. Kurator på særudstillingen er grafisk designer Lars Lauge og Keith Bassford fra Graphic Workshop.


















I TRÅD MED TIDENS TRENDS
Fra d. 18. maj til d. 19. september 2009 kunne man på Tidens Samling opleve Anne Marie Helgers kjoler gennem 30 år i særudstillingen ‘I tråd med tidens trends’.
På udstillingen kan du se eller gense det krigskrimigale golfkrigskostume, Hus Forbi kjolen, Mor Danmark og mange, mange flere farverige rober tilhørende skuespillerinden Anne-Marie Helger. Kjolerne er både i og uden for tidens trend. På den ene side er de store, fantasifulde rober helt uden for tid og sted, men samtidig er de også meget nærværende, fordi de forholder sig åbent til den samtid, som de er en del af.
Knaldkulørte rober og markante holdninger
Mange kender Anne Marie Helger som skuespilleren med de knaldkulørte rober og markante holdninger. I tråd med tidens trend viser Anne Marie Helgers kjoler og fortæller om, hvordan tøj sender budskaber. Det er en udstilling om ”talekjoler.” Det er kjoler, der er med til at formidle det budskab, som bæreren af kjolen ønsker at sende.
Samarbejdet med Lars Andersen
Anne Marie Helgers status som ”hende med kjolerne” kom især med talkshowet Det lille hus på Motorvejen, der blev udviklet og vist på DR i starten af 1990’erne. I showet optrådte hun som talkshowværtinde iført rober skabt af createur Lars Andersen. Fra slutningen af 1980’erne og frem til 2002 har Lars Andersen og Anne Marie Helger kørt parløb omkring udviklingen af kjoler til forskellige optrædener og lejligheder.
Ironi og alvor
Udstillingen viser næsten 20 af Lars Andersens kreationer. De spænder fra det overdådige påfuglekostume til den ironiske Mor Danmark og den smukke og alvorlige Aidskjole. Men der er også kjoler, som er blevet til på anden vis. Jytte Jævns containerlook står Anne Marie Helger selv bag, og det udvikler sig hele tiden, fordi mange, især børn, har foræret hende ting til kostumet. Anne Marie Helger har også fået kreationer foræret. Det gælder Hus Forbi kjolen, der er en gave fra de hjemløse, der kalder hende Fodfolkets dronning. Kjolen er syet af de hjemløses blad Hus Forbi.














I FOR INDUSTRIEL DESIGN
Fra d. 17. november 2007 til d. 17. august 2008 kunne man på Tidens Samling opleve særudstillingen ‘Dansk Design ABC: I for Industriel Design’.
Udstillingen om Industriel Design, eller formgivning som man tidligere kaldte det, sætter fokus på perioden år 1945 til 1980. Det var i denne periode at dansk design for alvor blev skabt. Tidligere var det ofte fabrikanterne, der i samarbejde med ingeniørerne selv konstruerede produkterne, men efter anden verdenskrig opstod der – ikke mindst på grund af forbrugersamfundet og den øgede konkurrence – en række tegnestuer: Bernadotte & Bjørn, Erik Herløw, Pou l Henningsen, Henning Koppel, Jens Quistgaard, Jan Trägård, Jacob Jensen, Verner Panton osv.
Det er denne gyldne periode særudstillingen prøver at belyse, og der vil blive vist designeksempler på bl.a.: støvsugere, strygejern, radioer, fjernsyn, båndoptagere, lamper, tørrehjelme, højfjeldssole, symaskiner, skrivemaskiner, regnemaskiner, røremaskiner, pålægsmaskiner, kaffekobler, køkkenvægte, termokander, tallerkner, kopper, kander, plastikskåle, bestik, beholdere osv.
De fleste af de udstillede genstande er hentet fra det enorme lager, som Annette Hage efterlod sig, og bærer derfor præg af, at de har været i brug.
Bag særudstillingens idé og opbygning står Lars Lauge og Hans Christian Poulsen. Særudstillingen er støttet af Odense Kommune og åbner for publikum den 17. november 2007.












H FOR HAUTE COUTURE
Fra d. 30. september 2006 til d. 15. april 2007 kunne man på Tidens Samling opleve særudstillingen ‘Dansk Design ABC: H for Haute Couture’.
Med særudstillingen H for Haute Couture giver Tidens Samlings sine gæster en enestående chance for at se fantastiske rober og kreationer skabt af tidens allerstørste og mest markante danske modeskabere: Mesteren Holger Blom og hans to elever Erik Mortensen og Jørgen Bender.
Holger Blom var mesteren der kreerede de elegante kreationer til mange af de danske teaterdivaer, såsom Bodil Kjær og Helle Virkner. Erik Mortensen, der opnåede stjernestatus som chef for Balmain huset i Paris, var nok hans mest kendte elev. Jørgen Bender var ligeledes elev af Holger Blom, og kendt for de royale brudekjoler til bl.a. Kronprinsesse Margrethe, Prinsesse Benedikte og Prinsess Alexandra. Alle tre modeskabere var i de 20 århundrede såvel som i dag synonym med det ypperste indenfor dansk haute couture, og skabte fantastiske kreationer nationalt såvel som internationalt.
Samtidig producerede de alle tre eventyrlige kostumer til de allerstørste skuespillerinder på landets teatre. Holger Blom, Erik Mortensen og Jørgen Bender mestrede alle de tre genre: Kostumer til teatret, kreationer til private kunder og ikke mindst ægte fransk haute couture – kunst i Paris.
Tidens Samling er så heldige, at kunne præsentere et bredt udsnit af interessante kreationer såvel som teaterkostumer fra de tre herres hånd. Alt dette vil samlingen vise under særudstillingen H for Haute Couture fra den 30. september 2006 til den 15. april 2007.
Udstillingen er skabt af Hanne Gretlund, leder af Kostumeafdelingen ved Odense Teater i tæt samarbejde med Tidens Samlings leder Cæcilie Ning Hage og Elisabeth Bjerregaard ligeledes fra Tidens Samling. Udstillingen er støttet af Kultursekretariatet, Odense Kommune. Kostumer er venligst udlånt fra Det Kongelige Teater, Det Danske Teater, Odense Teater og Kunstindustrimuseet.






















VELKOMMEN TIL 80'ERNE
Fra d. 10. marts til d. 17. september 2006 kunne man opleve Tidens Samlings særudstilling ‘Velkommen til 80’erne’ – en udstilling om identitet og hverdagsliv i 80’ernes Danmark
Tag sejlerskoene på, smøg jakkeærmerne op og skub Ray Bans´ne op i panden! Velkommen til 80’erne er en særudstilling, der sætter fokus på 80’erne og ikke bare handler om pangfarver og brede skuldre, men også om gråt hverdagsliv og jagten på identitet og livsindhold.
De besøgende bliver i særudstillingen inviteret ind i en nostalgisk verden, der oser af 80’er stemning. Med risiko for at blive involveret i en husbesættelse bevæger man sig ind i et bylandskab, hvor bl.a. punken og de sortklædte digtere sætter dagsordenen.
Det er også muligt at søge ly for eventuelle brostenskast i cafeens neonlys, hvor man omgivet af spejle kan diskutere kartoffelkur, AIDS og børskurserne, mens man nyder en cappuccino.
Bliver det for meget, kan man vælge hjemmets trygge rammer, hvor man tilbagelænet i lædersofaen kan følge lidt med i VM 86, mens man næsten kan se mor dække op på marmorbordet til tv-dinner med lørdagskylling og kinakål.




















G FOR GLAS
Fra d. 30. oktober 2005 til d. 26. februar 2006 kunne man på Tidens Samling opleve særudstillingen ‘Dansk Design ABC: G for Glas’ om danske glas i det 20. århundrede. Tidens Samling er nu nået til den 6. særudstilling om dansk design i det 20. århundrede i alfabetisk rækkefølge.
Glas i alle udformninger var at finde på særudstillingen, hvoraf nogle var indsat i montrer. Tidens Samling dækkede også samtidig op til et godt glas i tidstypiske scenarier, så man henføres til den nærmeste fortids middagsritualer.
Særudstillingen viste et repræsentativt udvalg af glas, såvel designede kunstglas som almindelige brugsglas fra perioden 1900-1975. Specielt blev der sat fokus på glas fra Holmegaards Glasværk, Kastrup Glasværk og Fyens Glasværk.
Fyens Glasværk var det første danske glasværk, som anvendte kunstnere i produktionen. Maleren H.A. Brendekilde var en af de første kunstnere glasværket benyttede, idet kunstneren i perioden 1901-1904 udførte en lang række tegninger til glasværket, såvel dekorationstegninger som formtegninger.
Nogle af disse glas blev vist på særudstillingen sammen med andre dekorerede og slebne glas fra såvel Fyens Glasværk som andre glasværker.
Udstillingen var tilrettelagt af glaseksperten, Niels Andersen, og blev støttet af Odense Kommunes Kultursekretariatet.















