Søg
Close this search box.

Indskoling

0.-3. klasse

Familie og slægt

Materialet inviterer eleverne til at interviewe familiemedlemmer eller andre voksne om deres barndom, voksenliv og boligforhold. Derudover kan eleverne udfylde deres eget stamtræ.

Lærerinspiration – Familie og slægt

Opgave med stamtræ – Familie og slægt

mellemtrin

4.-6. klasse

Familie og slægt

Materialet inviterer eleverne til at interviewe familiemedlemmer eller andre voksne om deres barndom, voksenliv og boligforhold. Derudover kan eleverne udfylde deres eget stamtræ.

fritid

Materialet inviterer eleverne til at løse forskellige opgaver inden for temaet 'fritid i det 20. århundrede' - herunder interview, reflektion over egne fritidsinteresser og gruppearbejde.

design i hverdagen

Hvordan har tøj, brugskunst, møbler, elektronik osv. ændret sig gennem tiderne? Kan man stadig få de samme ting? Hvordan ser de ud i dag? Hvad var moderne førhen og nu?

gå på opdagelse

Materialet inviterer eleverne til at gå på opdagelse i det 20. århundrede. Hvordan så tøjet ud? Hvordan kunne man høre musik? Hvad pyntede man stuerne med? Hvad kunne man lave om aftenen? Hvordan kunne man holde kontakt med dem, der boede langt væk?

kommunikation

Materialet inviterer bl.a. eleverne til at interviewe familiemedlemmer eller andre voksne om deres oplevelser med radio, grammofon, telefon og fjernsyn, da de selv var børn.

nips & pynt

Materialet inviterer eleverne til at reflektere over udviklingen af indretning og udsmykning i hjemmet.

vennebøger

Hvordan levede børn for 50 - 70 år siden? Hvordan var deres livsvilkår? Hvad var deres drømme? Havde de alle dengang de samme livsvilkår? Hvordan lever vi i dag? Hvordan er vores livsvilkår? Hvad er vores drømme? Har vi alle de samme livsvilkår?

udskolingen

7.-9. klasse

design i hverdagen

Hvordan har tøj, brugskunst, møbler, elektronik osv. ændret sig gennem tiderne? Kan man stadig få de samme ting? Hvordan ser de ud i dag? Hvad var moderne førhen og nu?

gentænkning
& genbrug

Med udgangspunkt i en historisk genstand, inviteres eleverne til at gentænke designet i en moderne kontekst.

kvindeliv i det 20. århundrede

Et tværfagligt forløb (dansk, historie og samfundsfag) med udgangspunkt i kvindens liv og vilkår i det danske samfund.

tove ditlevsen

Et tværfagligt forløb (dansk, historie og samfundsfag) med udgangspunkt i Tove Ditlevsens liv og forfatterskab.

tilbage til 70'erne

Et tværfagligt (dansk, historie, samfundsfag) undervisningsforløb med udgangspunkt i højaktuelle tematikker fra ungdomslivet i 1970'erne. Herunder ungdomslivet og ungdomsoprør, ligestilling og ligeløn, mode, trends og tendenser, sprog, slang og nye ord, klima og miljø (herunder forbrug og genbrug), musik, kunst og selviscenesættelse samt kost og fødevarer.