Menu Luk

Reklamer, cocktailparties & trends omkring 1960

10. oktober 2011 – 21. april 2012

Særudstillingen var inspireret af den amerikanske tv-serie Mad Men, der kaldtes den nye generations Matador.

Særudstilling mad about fashion Modebillede
Modebillede fra særudstillingen (©Mis.Label)

Særudstillingen illustrerede tiden omkring 1960, hvor mænd gik i knitrende nystrøgede skjorter, smalle slips og kunne chikanere deres sekretærer efter forgodtbefindende. Kvinderne blev kaldt piger og gik i ærmeløse Jackie Kennedy-kjoler og høje stilethæle.

Danmark var – ligesom resten af Europa – inspireret af den amerikanske forbrugerkultur og livsstil. Inspirationen kom også fra Hollywood med glamour og filmstjerner.

Man fik indblik i en opgangstid, hvor reklamer fik magt, og hvor det ikke var politisk ukorrekt at ryge, drikke og ose af sex. Særudstillingen viser et udsnit af tidens trends og mode, der her dannede rammen om ét stort cocktailparty.

Fra mangel til overflod
Krigsårenes smalhans blev afløst af stigende velstand. Fra 1958 og op gennem 60’erne oplevede Danmark en markant økonomisk vækst. Arbejdsløsheden var lav, hvilket gav kvinderne mulighed for at komme ud på arbejdsmarkedet. Dermed blev det nemmere at få råd til materielle goder, dyr mode og designmøbler.

Charterturismen slog igennem og det blev almindeligt at eje sit eget hus og have bil. Det var også i dette årti, at fjernsynet og forskellige hjælpemidler til hjemmet blev hvermandseje.

Alt i alt var 1960’erne et årti med optimisme og en tro på fremtiden.