Menu Luk

UNDERVISNINGSMATERIALER

UNDERVISNINGS-MATERIALER

Tidens Samlings Skoletjeneste har udarbejdet undervisningsmaterialer, som tager afsæt i udstillingerne. Opgaverne giver eleverne rig mulighed for at gå på opdagelse i den danske kulturarv og kan med fordel bruges i fag som historie, dansk, engelsk, billedkunst, it, håndværk og design.

Undervisningsmaterialerne er til fri afbenyttelse og kan downloades herunder (åbner i PDF):

OPGAVER TIL DANSK OG HISTORIE

Gå på opdagelse i det 20. århundrede (4. – 6. klasse)

Gå på opdagelse i det 20. århundrede – Opgave

Kommunikation (4. – 6. klasse)

Kommunikation – Opgave

Fritid (4. – 6. klasse)

Fritid – Opgave

Nips og pynt (4. – 6. klasse)

Nips og pynt – Opgave 

OPGAVER TIL HÅNDVÆRK OG DESIGN

FAG/EMNE

OPGAVE OG LÆRERINSPIRATION

1.-3. KLASSE

4.-6. KLASSE

7.-9. KLASSE

GYMNASIALE UDD.

Læs om, hvad et besøg på Tidens Samling kan tilføre undervisningen her.

YDERLIGERE INSPIRATION TIL BESØG PÅ TIDENS SAMLING

På Tidens Samling arbejder vi altid på at gøre besøget så interessant og inspirerende som muligt.
Vi har en klar målsætning om, at både elever og lærere skal kunne få det optimale ud af et besøg på museet, og vi bestræber os på at:

  • leve op til læreplaner og fællesmål
  • involvere eleverne gennem dialog, hands-on- og sanseoplevelser
  • tage afsæt i udstillingens autentiske genstande
  • give plads til fortællinger, spørgsmål og dialog
  • relatere historien til elevernes egen viden og erfaringer
  • udfordre eleverne og skabe plads til undren
  • koble fortid, nutid og fremtid
  • give eleverne en positiv og anderledes social oplevelse i nye rammer
  • give eleverne et positivt indtryk af museumsbesøget

Et besøg på Tidens Samling kan sættes i forbindelse med den samfundsmæssige udvikling i familien og samfundet, det være sig så vel lokalt, regionalt som globalt. Her kan skabes en kontinuitet imellem industrialisering, bolig, mode, politik, tekniske nyskabelser og livsbetingelser i det 20. århundredes Danmark.

  • Hvordan opfattes begreberne fortid – nutid/samtid og fremtid?
  • Hvad havde indflydelse på stuernes indretning, materialer osv.?
  • Hvordan levede mine forældre, bedsteforældre og oldeforældre?
  • Hvilke ting havde de?
  • Hvordan ser jeg på fortiden?
  • Hvordan vil mine børnebørn se på min barndom og tid?

I stuerne kan kronologien følges med hensyn til udvikling af:

  • teknik med telefon, grammofon, radio, fjernsyn, kommunikation osv.
  • mode i tøj, møbler, udsmykning, design m.m.
  • indretning med bl.a. træsorter, stilarter, modetendenser etc.

Faglige udtryk og nøgleord, der kan arbejdes med:

  • Fortid • Nutid/Samtid • Fremtid • Tidslinjer
  • Historie • Historier • Historiebrug • Historieskabt • Historieskabende
  • Nedslagspunkter • Konstruktion • Rekonstruktion • Museum
  • Typer af kildematerialer •  Spor • Brug deraf • (Hvilke findes på Tidens Samling?)
  • Mode • Designere • Håndværk • Materialer • Form • Funktion
  • Producenter • Designhistorie • Innovation • Entreprenørskab • Markedsføring

Tidens Samling anvender cookies til at huske dine præferencer og generere statistik over brugen af hjemmesiden. Ved at trykke GODKEND accepterer du vores brug af cookies.