På Tidens Samling arbejder vi altid på at gøre besøget så interessant og inspirerende som muligt.
Vi har en klar målsætning om, at både elever og lærere skal kunne få det optimale ud af et besøg på museet, og vi bestræber os på at:
- leve op til læreplaner og fællesmål
- involvere eleverne gennem dialog, hands-on- og sanseoplevelser
- tage afsæt i udstillingens autentiske genstande
- give plads til fortællinger, spørgsmål og dialog
- relatere historien til elevernes egen viden og erfaringer
- udfordre eleverne og skabe plads til undren
- koble fortid, nutid og fremtid
- give eleverne en positiv og anderledes social oplevelse i nye rammer
- give eleverne et positivt indtryk af museumsbesøget
Et besøg på Tidens Samling kan sættes i forbindelse med den samfundsmæssige udvikling i familien og samfundet, det være sig så vel lokalt, regionalt som globalt. Her kan skabes en kontinuitet imellem industrialisering, bolig, mode, politik, tekniske nyskabelser og livsbetingelser i det 20. århundredes Danmark.
- Hvordan opfattes begreberne fortid – nutid/samtid og fremtid?
- Hvad havde indflydelse på stuernes indretning, materialer osv.?
- Hvordan levede mine forældre, bedsteforældre og oldeforældre?
- Hvilke ting havde de?
- Hvordan ser jeg på fortiden?
- Hvordan vil mine børnebørn se på min barndom og tid?
I stuerne kan kronologien følges med hensyn til udvikling af:
- teknik med telefon, grammofon, radio, fjernsyn, kommunikation osv.
- mode i tøj, møbler, udsmykning, design m.m.
- indretning med bl.a. træsorter, stilarter, modetendenser etc.
Faglige udtryk og nøgleord, der kan arbejdes med: